Info
TOIMITUSEHDOT
Kuluttajakaupassa noudatetaan voimassa olevaa Suomen ja Euroopan kuluttajalainsäädäntöä. Yritysasiakkaiden ja Suomen Telakeskus Oy:n välisessä kaupassa noudatetaan Suomen kauppalakia.
Suomen Telakeskus Oy toimittaa tuotteitaan kaikkiin EU-maihin. Suomen Telakeskus Oy ei vastaa ylivoimaisen esteen (force majeure) aiheuttamista viivästymisistä eikä tuotteiden virheellisen kunnon tai viivästyneen toimituksen aiheuttamista välillisistä haitoista. Suomen Telakeskus Oy voi muuttaa sopimusehtojaan yksipuolisesti. Tilaajan on ennen tilaustaan tutustuttava kulloinkin voimassa oleviin sopimusehtoihin.
EHDOT
Ilmoitamme aina hinnat euroissa (€) ilman arvonlisäveroa, ellei toisin mainita. Toimitamme tuotteet asiakkaalle yhteistyössä eri logistiikkayritysten kanssa. Toimitusaika varastotuotteelle on 1–2 vrk. Euroopan etävarastolta toimitettuna aika on n. 3–8 vrk. Maksutavat ovat tällä hetkellä tiliasiakkaille lasku 14 vrk. netto. Myymme kaikki laskut laskurahoitusyhtiö Avida Finans Ab:lle. Tarvittaessa sovellamme ennakkolaskua. Noudon yhteydessä maksuvälineenä käyvät kaikki yleisimmät kortit sekä myös käteismaksu.
Toimitustapoina paketeille toimivat Schenker paketti. Lavarahti toimitetaan pääsääntöisesti DB Schenker rahdilla. Lavat jaetaan aina asiakkaan ilmoittamaan osoitteeseen, ellei muuta sovita. Tuotteella ei ole palautusoikeutta, ellei se ole viallinen. Virheellisistä tuotelähetyksistä kaikkine kuluineen vastaa Suomen Telakeskus Oy. Virheellinen toimitus on kuitenkin ilmoitettava viimeistään 8 vrk. kuluessa tuotteen toimittamisesta. Jos virhe ilmoitetaan myöhemmin, vastaa vaihtokuluista asiakas.
Emme lunasta postiennakolla palautettuja lähetyksiä. Postiennakolla lähetettyjen tilausten lunastamatta jättäminen ei poista maksuvelvollisuutta. Tilauksen lasku on ulosottokelpoinen ilman erillistä ilmoitusta. Jos tilaaja ei lunasta lähetystä, vastaa tilaaja rahdista aiheutuneet kulut molempiin suuntiin.
Tuotekuvissa esiintyvät tuotteet saattavat poiketa tarjotusta tuotteesta, tai saattavat sisältää erilaisen kokoonpanon. Tällaiset seikat eivät käy normaalista reklamaatiosta. Suomen Telakeskus Oy voi vedota erehdykseen, mikäli asiakas on ostanut tuotteen tutustumatta tuoteselosteisiin. Myöhästyneistä maksuista perimme kuluttajakaupassa kulloinkin voimassa olevan viivästyskorkoprosentin. Yrityskaupassa prosentti on 18 %. Laskujen perinnän suorittaa Avida Finans AB.
Tuotteiden mukana ei toimiteta asennusohjeita muiden kuin vetonapojen kanssa. Asiakas voi aina halutessaan kysyä ohjeita myyjältä, jos ei osaa asentaa osia oikealla tavalla. Yhteydenotto-ohjeet löytyvät Telakeskus Oy:n verkkosivuilta.
TAKUU
Tuotteilla on pääsääntöisesti 12kk ja 24kk takuu, ellei muuta mainita/sovita. Myyjä ei vastaa tuotteen väärinkäytön, väärästä asennuksesta tai huollon laiminlyönnistä seuranneesta virheestä. Tuotteen luonnollista kulumista ei pidetä virheenä. Takuu ei korvaa koneessa toisen rikkoutuneen osan aiheuttamaa vikaa uudessa osassa. Asiakkaan on velvollisuus pitää huolta myös muista osista. Takuu ei korvaa esim. telaketjulle aiheutunutta vahinkoa, jos kone on esim. liian kuluneilla vetorattailla, leveillä teloilla ilman tukisuksia, rikkoutuneen telarullan aiheuttamaa vikaa ketjussa, löysällä olevan tai puuttuvat telalapun aiheuttamaa vikaa. Metsätyössä työskenteleviltä ja leveillä teloilla (yli 800 mm) varustetuilta koneilta vaaditaan takuuehtona aina tukisukset (4 kpl eli molemmin puolin telarunkoa) ketjuvaurioiden välttämiseksi. Osille, joiden asentaminen vaatii erityistä ammattitaitoa (esim. hydraulipumpun osat) ei myönnetä takuu, ellei ne ole asennettu Suomen Telakeskus Oy:n hyväksymässä asennusliikkeessä.
Takuu ei korvaa tuotevaurioita, jotka ovat syntyneet koneeseen itse tehtyjen muutostöiden takia. Takuu ei myöskään korvaa vaurioita, jos tuotetta on käytetty sille kuulumattomalla tavalla, asennettu väärin tai käytetty jossain muussa koneessa kuin mihin se on suunniteltu. Kaikissa tuotteissa sovelletaan niiden valmistajan lupaamaa, kyseisen tuotteen takuuaikaa. Jos tuote toimitetaan aiheetta takuuhuoltoon tai huoltotiimin tilaamista paikalle, perii Suomen Telakeskus Oy huoltokäynnin kustannukset kokonaisuudessaan kuluttajalta. Takuu korvaa uuden samanhintaisen tuotteen tilalle, ei muita aiheutuneita kuluja. Jos tuote vaihdetaan tässä yhteydessä kalliimpaan vaihtoehtoon, laskuttaa Telakeskus Oy erotuksen asiakkaalta. Takuuaika alkaa aina ostopäivästä. Tuotteen takuuvaihto tai -korjaaminen ei pidennä tuotteen alkuperäistä takuuaikaa. Tähän poikkeuksena huollon mahdollinen korjaustakuu.
Takuun edellytyksenä on tuotteen asentaminen, käyttäminen ja huoltaminen valmistajan suositusten ja ohjeiden mukaisesti. Suomen Telakeskus Oy vapautuu takuuvastuusta, mikäli tuotteen huonontuminen tai rikkoutuminen johtuu tavaran vääränlaisesta asennuksesta, käytöstä, tapaturmasta tai muista ostajan puolella tapahtuvista seikoista. Tällöin tuotteen mahdollisen korjauksen hoitaa kuluttaja eikä Suomen Telakeskus Oy ole vastuussa korjauksesta aiheutuvista kuluista. Kuluttajan tulee noudattaa laitteiden käyttö- ja asennusohjeita, takuu korvaa vain materiaalivirheet ja normaalikäytössä syntyneet viat. Joidenkin tuotteiden kohdalla vaaditaan takuuehtona myös ammattilaisen suorittama asennus ja koekäyttö. Näitä tuotteita mm. hydrauliikkaosat. Näiden osien asennuksessa tulee noudattaa konevalmistajan valtuutetulle huollolle antamia ohjeita. Osien asennuksessa tulee ottaa huomioon myös asennusta edeltävät toimenpiteet joita mm. Hydraulijärjestelmän puhtauden toteaminen, öljyn ja suodattimien vaihto.
Jos asiakas ei ole maksanut tuotteitaan kokonaisuudessaan myyjälle, voi myyjä rajoittaa tai poistaa takuun kokonaan.
TILAAMINEN
Asiakas sitoutuu aina tilauksen tehdessään kulloinkin voimassa oleviin sopimusehtoihin. Tehdessään tilauksen, ostaja sitoutuu ehtojen noudattamisen lisäksi ilmoittamaan seuraavat tiedot: Nimi Postiosoite Sähköpostiosoite Puhelinnumero tai mahdolliset puhelinnumerot, joista hänet tavoittaa. Yrityksen ostaessa tuotteita Telakeskus Oy:ltä, on kyseisen yrityksen ilmoitettava seuraavat tiedot: Yrityksen nimi Sähköpostiosoite ja puhelinnumero. Yrityksen toimitusosoite. Ulkomaalaisen yrityksen on lisäksi ilmoitettava voimassa
oleva Y: tunnus/VAT numero.
Suomen Telakeskus Oy sitoutuu olemaan luovuttamatta tietoja eteenpäin ulkopuolisille, poikkeuksena tälle, mikäli: Asiakas on toiminut lain tai hyvän tavan vastaisesti, tässä tapauksessa voimme luovuttaa asiakkaan tietoja viranomaiskäyttöön tai mikäli viranomaiset velvoittavat luovuttamaan kyseisen henkilön tietoja. Telakeskus Oy pidättää itsellään oikeuden olla luomatta asiakassuhdetta. Telakeskus Oy ei ole vastuussa valmistajien sivuilla olevista tiedoista.
MAKSAMINEN
Maksutavat ilmoitettu kohdassa ehdot.
TOIMITUSEHDOT
Toimitusaikamme on normaalisti 1–2 arkipäivää, mikäli tuote on suoraan saatavilla varastostamme. Pyrimme toiminnallamme tekemään kaikkemme, että toimitus tapahtuisi asiakkaalle mahdollisimman nopeasti. Asiakkaalla on mahdollisuus noutoon varastoltamme.
REKLAMAATIO
Suomen Telakeskus Oy pyrkii aina sovittelemaan kaikki reklamaatiot tavalla, joka on molempien osapuolien eduksi. Reklamaatiotilanteissa asiakkaalla on velvollisuus esittää ostotodistus, esimerkiksi kuitti.
PALAUTTAMINEN
Yrityskaupassa tuotteilla on palautusoikeus vain, jos niissä todetaan selkeä virhe tai vika ostohetkellä. Tällöin myyjä vaihtaa tuotteen vastaavanlaiseen ja vastaavan hintaiseen tuotteeseen. Jos korvaava tuote on kalliimpi, voidaan hinnan erotus laskuttaa yhteisellä sopimuksella. Jos asiakas ei halua kalliimpaa tuotetta voidaan kauppa perua ja lasku hyvittää kyseessä olevan tuotteen osalta. Tätä säädöstä ei kuitenkaan sovelleta yleismallin osiin, joista asiakkaalla on velvollisuus ottaa selvää ennen tilaamista. Myöskään erikseen asiakkaalle tilatulla, myyjän valikoimaan kuulumattomilla osilla ei ole palautusoikeutta.
Virhe tuotteessa on ilmoitettava 8 vrk kuluessa tuotteen vastaanottamisesta.
Kuluttajakaupassa tuotteilla on 14 vrk palautusoikeus. Näissäkin kaupoissa sovelletaan edellä mainittuja seikkoja.
Kumpaankin edellä mainittuun kauppatapaan voidaan soveltaa vielä yhteistä sopimusta, jossa myyjä ottaa palautuksena tuotteen ja hyvittää siitä asiakkaalle esim. 70 % kauppahinnasta. Tämä vaatii kuitenkin molempien osapuolien hyväksymisen.